help!? - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Arwin Berg - WaarBenJij.nu help!? - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Arwin Berg - WaarBenJij.nu

help!?

Door: Arwin van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Arwin

20 Februari 2015 | Kenia, Nairobi

Hoihoi familie en vrienden,

Mijn eerste 2 weken Kenia zijn verleden tijd en ik ben begonnen aan mijn 3de week. Ook in de tweede week heb ik weer het nodige beleeft en is weer een blog waard nummertje 4 alweer.

Hier zit ik dan in Nairobi een hele grote stad waar altijd leven is. Een grote stad die nog helemaal niet zo heel oud is want het is pas ontstaan toen er een treinverbinding werd gemaakt tussen Kampala (Oeganda) en Mombasa (kustplaats Kenia). Er moest een tussenstation komen en zo ontstond ruim 100 jaar geleden Nairobi.
Wat ik tot nu toe van de stad heb gezien is dat het een hele levende stad is en overal word volop gebouwd. Waar wij in ons geregelde Nederland alles eerst geregeld willen hebben voor we gaan bouwen word hier begonnen als er geld is, en ook al is dit helemaal niet genoeg voor het hele huis dan stoppen ze gewoon als het geld op is en wie weet gaan ze later weer verder.
Door de stad heen lopen een aantal geasfalteerde wegen maar er zijn ook zat wegentje te vinden zonder asfalt en vol kuilen. Het straatbeeld is vrij vol er zijn volop auto, motors, vrachtwagens, fietsen en ezels op de weg te vinden. Langs de weg zijn allemaal verschillende winkeltjes en mensen die wat proberen te verkopen te vinden. Ook is langs de weg goed te zien welke Godsdienst hier in Nairobi het grootst is. Overal hangen namelijk borden met kerktijden erop.
Mijn huis is vrij aan de rand van Nairobi en in de wijk waar ik verblijf heb ik tot nu toe nog geen mzungu (blanken) gespot als ik hier over straat loop word ik volop aan gesproken.

Afgelopen zondag was ik op weg naar een kerk. Dit was dezelfde kerk als die ik de week ervoor had bezocht. James had me verteld dat er een groep uit Noorwegen in Kenia was die ik zou kunnen ontmoeten. Onderweg naar de weg sprak een pastor mij aan. Hij vroeg wat ik hier deed en vertelde me dat hij opweg was naar de kerk om te gaan spreken. Ik hoop niet dat ik hem teveel heb opgehouden en dat hij nog optijd was maar ik vond het wel heel bijzonder. Als ik opweg ben naar de kerk ga ik recht op mijn doel af, maar deze beste man die zelf nog een functie had liet het even los en nam de tijd om met een onbekende te praten.
Aangekomen bij de kerk duurde het even voor de dienst begon, maar toen het begon duurde het 4 uur voor het voorbij was. Na afloop van de dienst ben ik weer met James mee gegaan naar het kinderthuis. Daar heb ik de groep vanuit Noorwegen ontmoet. Ze zijn hier voor een week om het kinderthuis te bezoeken en nog wat andere projecten in Kenia. Het was leuk om ze te ontmoeten en ook om weer in het kinderthuis te zijn. Toen het eind van de middag gekomen was, was het tijd om naar huis te gaan. Ik zou afgezet worden bij de hoofdweg, maar goed in de middag was de eerste regen gevallen sinds ik hier in Kenia ben. Regen betekend hier dat het zand modder word en ook al heb je een prachtige landrover weg komen is een hele kunst… Het hele kinderhuis hielp mee om de auto te verplaatsen wat ook lukte maar de weg was ver dus pas na een uur waren we op een punt dat de auto weer op eigen kracht kon gaan rijden… Het was balen maar eigenlijk ook weer niet want wat een lol was het om de auto met al die kinderen te verplaatsen wat is er veel gelachen :)

Afgelopen dagen ben ik weer bezig geweest in het kinderthuis. Het is iedere dag weer een feest om er naartoe te gaan. De kinderen barsten van de energie en lijken wel nooit moe te worden. Op het terrein zijn ook altijd wel mensen te vinden om een praatje mee te maken. Het mooie van de plaats van het kinderthuis is dat het buiten Nairobi ligt. Het is niet heel ver maar toch even de stad achter me laten is heerlijk.

Tot nu toe zal de titel van deze blog alleen nog maar meer vragen oproepen. Want waarom ‘help!?’? Het zijn hier in Kenia is voor mij een heel avontuur en doormiddel van mijn blog hoop ik hier wat van te delen met jullie. Ik vind het heel tof om reacties te ontvangen en te weten dat er vanuit Nederland word mee geleefd. Dat ik hier nu in Kenia mag zijn is natuurlijk heel leuk voor mij maar hoe gaaf zou het zijn als wij als ‘Nederlanders’ iets kunnen betekenen voor de kinderen van kinderthuis Watoto Wema :) Hiervoor hoeven we niet allemaal naar het Kenia te komen (alhoewel heel gezellig hoor ;) ) maar ik zou het heel tof vinden om als ik weer terug ga naar Nederland iets kan achterlaten waar deze kinderen ook echt wat aan hebben. Mijn idee en ik hoop dat ik jullie hier ook heel enthousiast voor kan maken is het volgende. De kinderen gaan op het terrein naar school hier is een gebouw voor. School is heel belangrijk voor de toekomst voor deze kinderen alleen is er een probleem. De schoolborden en zitjes zijn heeel hard aan vervanging toe! Hoe gaaf is het om op deze manier mee te werken aan de toekomst van deze kinderen?! Om een beeld te geven alle schoolborden vervangen kost €100 en ieder zitje (2 personen) kost €50. De schoolborden zullen gelijk een stuk groter zijn als de huidige en de zitjes zullen van een metalen frame zijn met hout. In de toekomst hoeft dan alleen eens in de zoveel tijd het hout worden vervangen dus gaat ook kosten besparen. Ik hoop dat jullie ook enthousiast zijn en als het mogelijk is mij hierbij willen helpen om dit werkelijk te laten worden! Iedere euro is 100 shilling en heel mooi meegenomen :) Nu het praktische mocht je denken ja ik ga helpen maak het geld dan over op rekeningnummer NL12RABO0366830171 (L. W. van den Berg)onder vermelding van Watoto Wema. Laat mij even weten als je geld over hebt gemaakt en hoeveel bijvoorbeeld door een mail (arwinberg@kpnmail.nl) of een berichtje op facebook, want internetbankieren is voor mij wat lastig. Nu al super bedankt en ik hou jullie doormiddel van mijn blog op de hoogte en op facebook maak ik een pagina aan om de stand van zaken te volgen!

Asante sana!
Arwin

  • 20 Februari 2015 - 08:30

    Arres:

    Toffe blog Arwin!
    Veel zegen en groetjes aan James ;)

  • 20 Februari 2015 - 09:21

    Nita Bijl:

    Ha Arwin

    Oh help, er staat help boven de mail. Wat is er aan de hand?? Gauw gaan lezen maar en gelukkig geen gekke dingen. Je geeft gelijk een stukje geschiedenis mee op deze manier. Ik weet nog precies hoe Nairobi ruikt en hoe het eruit zag, dus helemaal leuk om je verhalen te lezen. Ik kan me ook nog al die uithangborden herinneren over de kerken. Tijd hebben de Kenianen genoeg zo te lezen en mooi dat zo,n pastor de tijd voor je wilt nemen om met je te praten. Je moet op you tube het Keniaanse toeristen liedje eens opzoeken. Het heet Jamboo. Leuk om met de kinderen te zingen want die kennen het ook. Ik heb dat ook gedaan en dikke pret. Ik kan me ook een voorstelling maken hoe dat ging met de jeep en de regen. Lekkere rode blubber en bijna niet vooruitkomen. Lachen toch?!
    Ik zou best eens bij je om het hoekje willen kijken, Arwin als enige mzungu tussen al die zwarte kids. Ha Ha
    Mooi dat je zo,n aktie gaat opzetten en wij zullen ook onze bijdrage leveren natuurlijk. Wij hebben ook gezien hoe het er aan toe gaat op de schooltjes daar. Soms met zij. Drietjes op een bankje voor 2 en soms ook pen en papier delen. Wat een verschil met hier.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende blog, wij gaan morgen een weekje naar de sneeuw.

    Heel veel plezier en geniet van al het moois dat je tegen zult komen

    Groetjes van Wim en Nita

  • 27 Februari 2015 - 09:20

    Oma En Opa Burger:

    Beste Arwin,
    Even een berichtje van Opa en Oma Burger.
    Met ons gaat het goed.Fijn dat je ons regelmatig op de hoogte houdt van je belevenissen.
    Ook vinden we het heel fijn dat je probeerd het thuisfront te vragen of ze je willen sponsern
    voor de aanschaf van nieuwe schoolbankjes en schoolborden. Nou opa en oma zullen onze
    portemone eens omkeren.Wie weet komt er nog wat uit.

    Haretelijke groeten hoor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arwin

Leuk dat u een kijkje neemt op mijn blog :) Eens in de zoveel tijd hoop ik op deze manier iets te delen van belevenissen in Kenia!

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 11076

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 05 Mei 2015

Kenia 2015

Landen bezocht: