Home alone - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Arwin Berg - WaarBenJij.nu Home alone - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Arwin Berg - WaarBenJij.nu

Home alone

Door: Arwin van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Arwin

09 April 2015 | Kenia, Nairobi

Hallo Familie en vrienden,

Weer even een blogje vanuit Kenia! Het einde komt al veel te snel in zicht, maar ook de laatste weken ga ik er nog zeker van genieten :) Bedankt voor al mooie reacties op mijn laatste blog het bemoedigde me echt bedankt!

Home alone wie kent de films niet?! Ieder jaar weer rond de kerst word Kevin vergeten en verslaat hij de boeven op hilarische wijze :) Kerst ligt alweer even achter ons, en mocht u denken dat ik een of andere Afrikaanse ziekte heb waardoor ik kerst en Pasen door elkaar haal wees niet bang dit is niet het geval ;) Het zal snel allemaal duidelijk worden!

Vorige week kwam Pasen steeds dichterbij en mijn gastgezin keek er echt naar uit. De inkopen waren gedaan om er mooie dagen van te maken… Maar toen kwam donderdagavond een verontrustend telefoontje. De moeder/oma/overgroot oma van mijn gastgezin was ernstig ziek geworden en het zou waarschijnlijk haar laatste Pasen worden. Er was aardig wat paniek want ja hoe nu? Moeder/oma/ overgroot oma woont niet om de hoek het is minstens 9 uur reizen dus een snel bezoekje was er niet bij… Uiteindelijk werd er besloten om de volgende dag heel vroeg de reis te gaan maken en de datum van terugkomst werd niet bepaald. Geen slecht woord over mijn gastgezin, want ik werd ook in dit alles betrokken en ze vroegen mij om toestemming om te gaan. Maar goed het gevolg toen was ik vrijdag opeens nog maar alleen thuis ‘home alone’ ;)

Home alone in Kenia! Jaja en hoe overleeft een mzungu dat!? Nou hij gaat naar de supermarkt koopt zowat de hele supermarkt leeg sjouwt alles naar huis en bakt heerlijke Nederlandse pannenkoeken, en al het andere wat hij tijdens zijn plundering door de supermarkt is tegengekomen gooit ie in een pan en maakt zo zijn eigen prutje ;) Ik heb Pasen prima overleeft af en toe kwam een zoon van mijn gastgezin langs en ze hebben zat films dus was allemaal prima! Het was wel even schakelen maar deze Pasen ga ik zeker niet snel meer vergeten :)

Maandagavond is de dochter weer terug gekomen. Het leven gaat door en ze moest gewoon weer aan het werk… Geen werkt betekend geen inkomen en geen inkomen betekend dat haar kinderen niet naar school kunnen. Waar de ene generatie het einde nadert, moet de andere generatie naar school kunnen om te werken aan een toekomst…

In mijn laatste blog vertelde ik u over de aanslag die plaats had gevonden. Een aanslag die naast 148 doden veel grotere gevolgen heeft voor de toekomst van Kenia. Jammer genoeg word er door veel toeristen gehoor gegeven aan de angst die ze wilden veroorzaken… Veel toeristen hebben hun vakantie naar Kenia gecanceld en gaan nu naar Oeganda of Tanzania. Het gevolg een vader die normaal gesproken safari’s leid kan dit niet meer doen, met als gevolg geen inkomen. Deze vader heeft wel een gezin te onderhouden hoe moet hij dat nu doen? Het blijft niet bij deze ene vader zo zijn er vele Kenianen die nu hun inkomsten bron verliezen. Ik voel mij ondertussen echt een Keniaan en maak mij hier boos om. Waarom?! Kenia is zo mooi heeft zulke mooie mensen, maar is ook zo groot iets wat in het noorden gebeurt is heel ver van de toeristische gebieden!

Het is alweer even geleden dat ik u een update heb gegeven over mijn actie :) Er is niet stil gezeten en het geld is niet opeens verdwenen ;) De schoolborden zijn gemaakt en hangen in de klassen het is nu vakantie, maar vanaf volgende week zullen ze volop gebruikt worden! Gister zijn de schoolbankjes besteld en volgende week zullen ze worden geleverd. Maar de grote vraag hoeveel zijn dit er geworden? Het is er niet 1, niet 2 neenee het zijn er 19 geworden!!! Wat een succes ik zie al uit dat ze geleverd worden en zullen worden gebruikt! Nogmaals super bedankt en de foto’s komen!

Vannacht ga ik met de bus naar Mombasa! Het is niet gelukt om een groep te vinden die een safari gaat maken dus zijn mijn plannen gewijzigd. Mombasa ligt aan de kust en is een hele oude stad. Ik zie er erg naar uit een nieuw avondtuur in een avondtuur ;) Volgende keer vast meer hierover.

Zo dit was het weer voor deze keer :) Weer een hele verhaal maar ook dit keer heeft u het einde weer gehaald. Bedankt voor het lezen super leuk dat u mij volgt!
Arwin

  • 09 April 2015 - 08:43

    Nita :

    Ha Arwin

    Met een bakkie koffie op de bank zit ik jouw verhaal te lezen, home alone in Kenia. Volgens mij ben je daar nooit alleen toch?? Heb je de pannenkoeken ook nog kunnen uitdelen? Gelukkig dat je maandag weer gezelschap had. Jammer dat je niet met een safari mee kon hoor, ga je het nog een keer proberen voor je weer teug gaat?? Wij zijn de laatste keer In Kenia in Mombassa gestart met de trip. We zaten net aan de rand van de stad en zijn toen bij Kenianen achter op de fiets meegegaan naar hun dorp. Meegegeten toen ook nog. Terug heeft Wim gefietst met die Keniaan achterop. Eerst vond die beste man dat maar niks.
    Mooi om te lezen dat je de resultaten van je aktie al kunt zien, wat zullen ze er blij mee zijn. Ga nog genieten van alles en zonnige groetjes van Wim en Nita

  • 09 April 2015 - 11:53

    Isabel Baneke:

    Hi Arwin,

    Als journalist van dagblad Trouw schrijf ik een artikel over Nederlanders in gebieden waar veiligheidsrisico's zijn. Heel graag zou ik je per telefoon een paar vragen stellen over jouw verhaal. Waarom zit je daar? Voel je je weleens onveilig? Ben je je bewust van het reisadvies dat voor Kenia geldt?

    Met vriendelijke groet,

    Isabel Baneke

  • 09 April 2015 - 23:05

    Eline Boelema:

    Hé Arwin, Wat leuk om te lezen dat je al zo snel de schoolborden en bankjes kunt realiseren! Gaaf! Hoe vind je Mombassa? Ford Jesus bezocht? Bijzondere naam in een overwegend Islamitische stad! Ik was zelf nogal onder de indruk van de visafslag.... heel wat anders dan onze steriele visverwerkingsbedrijven... We blijven met je mee genieten!
    Groetjes, Eline

  • 10 April 2015 - 23:23

    Jantine:

    hallo Isabel,

    wij als ouders hebben contact met arwin hij kan op dit moment niet bij zijn blog. Hij vindt het leuk om mee te werken met je verhaal. We zijn alleen wat huiverig telefoonnummers in het openbaar door te geven graag even een mailtje naar jantine.berg@kpnmail.nl zodat we je zijn mobiele nummer kunnen geven om contact met hem op te nemen.

    groet Jantine (moeder van Arwin)

  • 11 April 2015 - 14:46

    Mw. Wolfers En Mw. Vogelenzang:

    Hoi Arwin,

    Het schrijven van columns gaat je heel goed af. Ga ermee door. Misschien iets voor een "Christelijk blad"?
    Je hebt een goede Pasen beleefd want we weten dat een Christen met Pasen nooit alleen is!!
    Hoe was Mombassa? Zit er nog een safari in?

    Je moeder komt vrijdag a.s. gezellig bij ons een beetje bijpraten.
    We hebben afgelopen zondag een mooie belijdenisdienst in de Bethel gehad.
    Nog een goeie tijd gewenst.

    Mw. Wolfers
    Mw. Vogelenzang

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arwin

Leuk dat u een kijkje neemt op mijn blog :) Eens in de zoveel tijd hoop ik op deze manier iets te delen van belevenissen in Kenia!

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 11024

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 05 Mei 2015

Kenia 2015

Landen bezocht: