Aan alles komt een eind... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Arwin Berg - WaarBenJij.nu Aan alles komt een eind... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Arwin Berg - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een eind...

Door: Arwin van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Arwin

01 Mei 2015 | Kenia, Nairobi

Hallo familie en vrienden!

En toen was het alweer mei! Nog 4 dagen en mijn reis terug begint en nog 5 dagen en ik ben weer in het mooie dorpje Waddinxveen. Aan alles komt een einde, maar het einde van deze reis betekend weer vol nieuwe avonturen en verhalen terug naar Nederland :)

Als u mijn facebookpagina heeft geliked dan weet u het al, zo niet dan is er een kans dat mijn moeder het heeft verteld ;). Mocht dit beide niet het geval zijn dan heb ik heeel goed nieuws!!! DE SCHOOLBANKJES ZIJN ER!!! Jaja na al het wachten kwam er afgelopen dinsdag een vrachtwagen met allemaal schoolbankjes. We waren televisie aan het kijken en opeens hoorde een paar kinderen een geluid en werd er wat geroepen en zoef ik keek nog maar alleen televisie. Ik bleef natuurlijk niet zitten dus ben ook snel gaan kijken :) 18 mooie blauw schoolbankjes werden naar de klaslokalen getild. Daar aangekomen konden ze echt worden bewonderend en worden uitgeprobeerd! Het is een heel mooi gezicht al die bankjes in de lokalen! Nogmaals alle sponsors bedankt zonder uw steun hadden de klaslokalen er heel anders uitgezien :) Onder aan mijn blog kunt u een aantal foto’s vinden om een beeld te krijgen van hoe het er uitziet.

Het is een vreemd idee om te bedenken dat ik straks weer Nederlands kan praten en op de fiets naar school kan. Afgelopen week heb ik er vaak aan gedacht hoe het straks weer zou zijn als ik terug ben. - Geen uur meer reizen maar een half uur door het schone Nederland…
- Geen ugali meer maar hollandse aardappelen…
- Geen mzungu meer horen maar gewoon een Nederlander zoals er wel meer rondlopen in Nederland…
- Geen gast meer in een gezin maar onderdeel van een gezin…
- Geen water uit een emmer meer om me mee te wassen maar een heerlijke warme douche.
En zo kan ik nog wel even door gaan ;)

Verschillen zoveel verschillen tussen mijn leven hier en mijn leven in Nederland. Snel ben ik geneigd om dingen met elkaar te vergelijken en dingen in Nederland als beter te bestempelen. Ja het is echt heerlijk een warme douche maar een beetje water uit een emmer om je mee te wassen gaat ook prima hoor. Ik denk dat dit ook een belangrijke punt is als we het hebben over armoede! Is armoede niet het beste van het beste hebben of is armoede moeten overleven om te leven? Ik heb hier nu 3 maanden mogen leven in Kenia in een Keniaans gezin zoals er hier veel te vinden zijn. Een gezin in een ‘klein’ huisje, ze werken 5 dagen per week en op zaterdag maken ze schoon en op zondag naar de kerk, de kinderen gaan naar school, in de avond word er meestal ugali met skoema gegeten.Maar er zijn ook mensen in Kenia die leven op de straat… Geen dak boven hun hoofd, geen school of werk, geen zekerheid als je die dagen eten hebt, geen schoon water om zich mee te wassen, een leven vol onzekerheid. De keuze is denk snel gemaakt als ik u vraag waar u 3 maanden zou willen doorbrengen. Ja makkelijk zegt u dit is een keuze uit twee uiterste en mijn Nederlandse leven staat hier dan nog ver boven. Daar heeft u een punt en inderdaad in Nederland horen we bij de rijkste op aarde en omdat we z’n luxe leven zijn gewend kunnen we ons moeilijk indenken hoe het is om iets van onze rijkdom te moeten missen. Maar denk terug aan de twee uiterste die ik u vertelde over Kenia. Armoede gaat niet over het beste van het beste hebben maar overleven om te leven!

Ik ben tijdens deze 3 maanden vaak geconfronteerd met een leven dat zo ver van mij afstaat. Soms sta ik te wachten op een bus en komen er kinderen naar me toe met de vraag om geld of loop ik in het centrum en zitten daar mensen op de grond met vergroeide lichaamsdelen… Het doet mij pijn en raakt me als ik dan weer doorloop en even later weer thuis ben waar eten voor me is. Is dit nou omzien naar mijn naaste? Ik ken de verhalen en weet dat het niet goed is om te geven, want doe ik dit wel dan stimuleer je ze om dit leven te leiden. Maar ja is er echt hulp voor deze mensen hebben ze echt de mogelijkheid om van de straat te komen? Veel vragen, waarom zij en waarom is er onrecht komen in me op… Een antwoord nee dat heb ik op deze vraag niet gevonden of gekregen, maar wat ik wel heb is het geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Iemand die voor deze mensen op straat, maar ook voor mij als te verwende mzungu naar deze aarde kwam! Iemand die tijdens zijn leven omzag naar iedereen ook naar de mensen die leefde aan de rand van de samenleving! Iemand die weet wat onrecht is onrecht dat zijn dood werd! Iemand die stierf maar opstond en met de belofte heenging dat er eens een dag zou komen die deze wereld totaal gaat veranderen! Geen onrecht maar iedereen gelijk :) Dit is mijn antwoord op de vraag waarom is er onrecht! Geen antwoord met een verklaring maar een antwoord met een diepere hoop en wachtend tot die ene dag! Wacht u met mij mee?

Dit was hem dan mijn laatste blog vanuit Kenia 2015! Zoals gezegd niet mijn laatste blog want ik laat ook nog wat van me horen als ik weer in Nederland ben. Nederland ik kom er weer aan koeien ik zie uit naar zuivel en lezer hopelijk tot snel!
Arwin

  • 01 Mei 2015 - 16:49

    Jantine:

    Nou gaan we echt de dagen aftellen dat we je zien op Schiphol. Wij wensen jouw een voorspoedige reis naar huis en hopen dat God je hier ook weer een plaats mag geven waar je ook mag bouwen aan zijn Koninkrijk. Deze periode heeft ons als gezin nog meer tot elkaar gebracht en daar zijn wij God enorm dankbaar voor! Aan hem de glorie en eer! kus je mams

  • 01 Mei 2015 - 20:29

    Nita Bijl:

    Ha Arwin

    Aan alles komt een eind staat er boven, maar ieder einde heeft ook weer een nieuw begin. Jij kunt terug kijken op een paar mooie leerzame maanden in het mooie Kenia. Met jouw aktie hebben ze nu mooie schoolborden en bankjes en oh oh, wat zullen ze daar goed gebruik van maken. Top gedaan is alles wat ik je zeggen wil.
    Thuis wordt er ook al naar je uitgekeken heb ik gehoord en je eigen bed zal weet lekker liggen. Toch denk ik dat je gedachten vaak naar Kenia zullen gaan.
    Wij willen je een veilige terugvlucht wensen en tot ziens, in ieder geval op het feestje van je opa en oma

    Groetjes van Wim en Nita

  • 02 Mei 2015 - 10:12

    Henrike:

    Wat fijn dat je het zo goed hebt gehad! En wat een les om te leren en ook weer aan ons (mij) door te geven. Mooi. Ik wens je sterkte met het afscheid nemen en n goede terugreis gewenst!
    Tot aan de eettafel ;) Henrike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arwin

Leuk dat u een kijkje neemt op mijn blog :) Eens in de zoveel tijd hoop ik op deze manier iets te delen van belevenissen in Kenia!

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 11082

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 05 Mei 2015

Kenia 2015

Landen bezocht: