Pasen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Arwin Berg - WaarBenJij.nu Pasen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Arwin Berg - WaarBenJij.nu

Pasen

Door: Arwin van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Arwin

03 April 2015 | Kenia, Nairobi

Beste familie en vrienden,

‘Zeg maar tegen je familie dat het hier veilig is’ Dit was het eerste wat ik gister hoorde toen ik thuis kwam in mijn gastgezin. Ongetwijfeld heeft u er wat van mee gekregen in een plaats 350 kilometer buiten Nairobi zijn gisterochtend 4 al-shabaab aanhangers een universiteit binnengedrongen en als je vers uit de koran kon opzeggen werd je koelbloedig neer geschoten. Het dodenaantal staat nu op 147 maar ooggetuigen melden dat ze veel meer lijken hebben gezien dus het is wachten totdat dit aantal oploopt… Wanhoop, paniek en angst dat is wat 4 mensen kunnen bereiken…

Is het hier in Kenia zo onveilig? Een vraag die ik vaak krijg is of ik mij hier wel veilig voel. Ja ik voel mij hier veilig en na deze tragische gebeurtenis is hier voor mij niks aan veranderd! Veiligheid is een heel breed begrip. Bij veilig voelen denken we al snel in afstand. We voelen ons veilig in Nederland omdat de oorlog is Syrië heel ver weg voelt. Maar na de terroristische actie in Frankrijk voelde we ons opeens minder veilig, want ja toen bleek toch dat ook in ons schijnveilige westen terrorisme niet kon worden voorkomen. Overal kan wat gebeuren dit is geen angst maar realiteit, realiteit die mij dankbaar maakt voor iedere minuut dat ik mag leven.

Het is niet toevallig dat juist gisteren deze 4 manen de universiteit binnen drongen. Vandaag is het goede vrijdag en zondag mogen we stilstaan bij de opstanding van Jezus. Een verhaal waarvan al-shabaab wil dat het niet verteld word, maar ook een verhaal met heel veel overeenkomsten van gisteren. Bijna 2000 jaar geleden stierf een onschuldige man. Een man die kwam om het goede nieuws te brengen van redding en hoop. Gister stierven er naar tot nu toe duidelijk 147 mensen alleen omdat ze bevestigde deze man die bijna 2000 jaar gelden stierf te kennen en te willen volgen. Alleen dit feit bekend nu dat er bij de nabestaande zoveel pijn en verdriet is gekomen... Maar er is hoop ook dat is wat deze man 2000 jaar geleden bracht. Zondag mogen we terugdenken aan hoe een lege graf werd aangetroffen! Deze man was opgestaan hij leeft de dood is overwonnen! Voor de nabestaande mag dit hoop geven. Hun dierbare zullen ze niet terugkrijgen hier op aarde, maar eens komt er een weerzien. Een weerzien die eeuwig zal duren omdat 1 man bijna 2000 jaar geleden de dood overwon!

Beste familie en vrienden ik hou het deze keer kort en wil afsluiten met 1 van de laatste woorden van deze man. Vader ze weten niet wat ze doen… Laten we deze 4 manen niet veroordelen, laten we de Islam niet veroordelen, laten we ons niet beter voelen dan hen, maar bid!

Een goed pasen,
Arwin

Ps. Volgende keer wel meer over de actie dit zal waarschijnlijk niet op vrijdag zijn omdat ik een safari ga maken maar hoe dan ook het komt!

  • 03 April 2015 - 12:53

    Rianne:

    Amen.
    De Heer is waarlijk opgestaan

  • 03 April 2015 - 14:14

    Jantine:

    Lieve Arwin

    Dank voor jou mooie woorden. Ver van huis mogen wij weten dat Hij ons met ons verbonden is waar wij ook zijn. Dat jij het echte Pasen ver weg mag gedenken met heel je hart. Daar heb je geen paaseieren voor nodig toch?


    Liefs mama

  • 03 April 2015 - 14:38

    Mw. Wolfers En Mw. Vogelenzang:


    Hallo Arwin,

    Bedankt voor je persoonlijke mail. Erg gewaardeerd.

    Heel goede Paasdagen gewenst.
    "Daar en hier juicht een toon en klinkt een stem."


    Mw. Wolfers
    Mw. Vogelenzang

  • 03 April 2015 - 14:41

    Nita:


    Ha Arwin

    Toen ik vanmorgen de krant open deed en las van die toestand in Kenia moest ik ook gelijk aan jou denken. Op de kaart zag ik dat het wel een eind bij jullie vandaan is maar toch!! Onrusten zullen er ook in Kenia altijd wel blijven en waarom?? Daar zullen ze ook wel nooit achter komen.

    Gelukkig is het waar jij bent rustig en kan de familie gerust zijn, op je hoede zijn moet je eigenlijk altijd. Hou je ogen en oren open en volg je gevoel.
    Fijne tijd nog en gezellige paasdagen met " je familie" daar in Kenia

    Groetjes vanuit een somber 's-Gravenzande van Wim en Nita

  • 03 April 2015 - 18:56

    Ria Molenaar:

    Hallo Arwin,
    Wat een bemoedigend verslag van jou!
    Ik ben stiekem wel een beetje trots op die leerling van de Bethelschool (wel van een poosje geleden..) Die opgestane Heiland werkt door jou heen!
    We mogen leven en werken door die opstandingskracht van Jezus.
    Gezegende Paasdagen hoor!

  • 03 April 2015 - 22:21

    Arina:

    Hoi Arwin,
    We moesten meteen aan je denken toen we de berichten hoorden.
    Mooi dat we dit getuigenis van je mogen lezen. Je bent veilig in Jezus' armen!
    Gezegende Paasdagen gewenst.
    Groetjes, fam Hoogenboezem.

  • 04 April 2015 - 20:20

    Petra Vennink:

    Mooie getuigenis, Arwin. God is goed! Gezegende paasdagen gewenst!
    Ik moet denken aan het lied van Sela: Zo lief had God de wereld.

  • 06 April 2015 - 19:47

    Arres:

    Geweldig Arwin,

    Wat een evangelie in je blog
    God bless you!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arwin

Leuk dat u een kijkje neemt op mijn blog :) Eens in de zoveel tijd hoop ik op deze manier iets te delen van belevenissen in Kenia!

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 11124

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 05 Mei 2015

Kenia 2015

Landen bezocht: